Zwyciężyli w 24-godzinnym wyścigu

27-09-2018

Zespół Lodz Solar Team z Politechniki Łódzkiej wygrał międzynarodowy wyścig pojazdów elektrycznych napędzanych energią słoneczną iLumen European Solar Challenge.

 

Zawody odbyły się na torze Circuit Zolder w Belgii w dniach 21-23 września. Drużyna z PŁ, jako jedyna z Polski, wraz ze swoim Eagle Two startowała w klasie Cruiser. Był to ich debiutancki występ w tego typu zawodach. Samochód z PŁ okazał się niezawodny i zdecydowanie wyprzedził konkurencję. Drużyna Lodz Solar Team wygrała wyścig z wynikiem 68 punktów, wyprzedzając kolejny zespół w klasyfikacji aż o 17 punktów.

iLumen European Solar Challenge to największy międzynarodowy wyścig pojazdów elektrycznych napędzanych energią słoneczną. W tegorocznej edycji udział wzięły 22 zespoły z różnych zakątków świata. Zawody toczą się w kategoriach: Challenger (jednoosobowe samochody wyścigowe) oraz Cruiser (pojazdy miejskie, minimum dwuosobowe).

Warunki pogodowe nie sprzyjały zawodnikom. Ulewny deszcz i śliski asfalt toru sprawiły, że już na pierwszym okrążeniu kilka zespołów wylądowało poza trasą. Eagle Two był jedynym, który nie korzystał z pomocy lawety ani razu.

Wyścig poprzedziły testy techniczne pojazdów, które Lodz Solar Team przeszedł bezbłędnie.

Najistotniejszym elementem zawodów w klasie Cruiser było pokonanie jak największej liczby okrążeń z jak największą liczbą osób na pokładzie samochodu. Studentom z PŁ udało się przebyć aż 193 okrążenia w pełnym składzie. W czasie 24 godzin Eagle Two był ładowany jedynie dwa razy, zaś załogę w bolidzie wymieniano co 2 godziny.

Zespół otrzymał także punkty w dodatkowych testach. Jeden z nich dotyczył pokonania szykany w jak najkrótszym czasie, drugi sprawdzał równomierne tempo jazdy. Doceniono też innowacyjne aplikacje w technologii rozszerzonej rzeczywistości wprowadzone w projekcie przez Lodz Solar Team. Pierwsza z nich umożliwia za pomocą specjalnych okularów HoloLens oglądanie komputerowo zaprojektowanego modelu Eagle Two w rzeczywistym rozmiarze, umieszczonego w otaczającej go rzeczywistości. Kolejna aplikacja pozwala na wyświetlanie parametrów pojazdu w czasie rzeczywistym. Dodatkowo drużyna Lodz Solar Team zaprojektowała system przesyłu danych z samochodu do chmury. Specjalny interfejs do wizualizacji komputerowo przeanalizowanych danych ułatwia szybki odczyt.

Istotnym elementem w ogólnej punktacji był test bezpieczeństwa, który weryfikował przygotowanie oraz organizację zespołu.

Wyścig okazał się sprawdzianem wytrzymałości dla wszystkich samochodów. Liczne zakręty, ciasne szykany, a przede wszystkim nieustający deszcz i 22 samochody jednocześnie na trasie były ogromnym wyzwaniem dla kierowców i załogi technicznej.

Pojazd solarny z PŁ wyposażony jest w 5m2 paneli fotowoltaicznych, baterię o pojemności 14,5 kWh oraz 2 silniki BLDC o mocy 5kW każdy. Konstrukcja auta wykonana jest w większości z włókna węglowego, a jego masa całkowita to tylko 380 kg.