VR i redukcja stresu

29-07-2022

W hiszpańskim Vigo odbyła się w połowie lipca szkoła letnia w ramach projektu Erasmus+ VRXanny, którego głównym celem jest przygotowanie na uczelniach stref aktywnego relaksu mentalnego z wykorzystaniem technologii wirtualnej rzeczywistości. Uczestniczyli w niej studenci Politechniki Łódzkiej, Uniwersytetu Łódzkiego, Uniwersytetu w Tartu (Estonia), Uniwersytetu w Vigo i grono nauczycieli akademickich.

 

 

Podczas szkoły letniej międzynarodowe zespoły projektowe podjęły współzawodnictwo w opracowywaniu scenariuszy aplikacji VR. Rywalizujące ze sobą grupy były tak dobrane, aby w maksymalnym stopniu zróżnicować je pod względem profilu kształcenia, kulturowym oraz płci.

Efekt był zdumiewający. Eksplozja pomysłów napawa nadzieją, że już w niedalekiej przyszłości studenci naszych uczelni będą mogli redukować stres towarzyszący edukacji w specjalnie przygotowanych spotach relaksacyjnych.

- W zaledwie trzy dni nasi studenci stworzyli kilka prototypów doświadczenia w wirtualnej rzeczywistości oraz zaproponowali fizyczne elementy przestrzeni relaksacyjnych, które już niebawem powstaną na wszystkich uczelniach z konsorcjum VRxanny. Niesamowite jak wiele można wypracować z grupą kreatywnych młodych ludzi wykorzystując metodykę Design Thinking – mówi prowadząca warsztaty w Vigo dr inż. Anna Laska-Leśniewicz z PŁ.

Pierwsze pilotażowe instalacje tych rozwiązań powstaną w połowie przyszłego roku. Docelowo na uczelniach partnerskich powstanie aż 12 takich innowacyjnych stref relaksu VR, które będą w stanie obsłużyć nawet kilkanaście tysięcy studentów rocznie. Jesteśmy pewni, że opracowane rozwiązanie dzięki możliwościom głębokiej immersji VR nie tylko będzie skutecznie rozładowywało bieżący stres, ale podniesie także ogólny poziom odporności na różne źródła zdenerwowania, frustracji i lęku. Jest to szczególnie cenne wobec pojawiających się globalnych problemów mentalnych wywołanych przez COVID-19 oraz działania wojenne w Ukrainie, włącznie z wszystkimi konsekwencjami globalnego kryzysu ekonomicznego.

Walka ze stresem, jak i zmniejszenie podatności na stres staje się kluczowym zagadnieniem edukacji XXI wieku. Projekt VRXanny wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom i już niebawem pomoże wzmocnić mentalnie młodzież uczącą.

Materiał w programie BBC 4Tech związany z projektem leczenia stresu z wykorzystanie VR