Tutoring współdzielony - co daje PŁ program Mistrzowie Dydaktyki

17-10-2022

Spotkanie Mistrzów dydaktyki PŁ z kierownikiem projektu dr inż. Dorotą Piotrowską, prof. PŁ, odbyło się pod hasłem „tutoring współdzielony”. Służyło ono wymianie doświadczeń i współpracy kadry w poszukiwaniu optymalnego modelu tutoringu dla Politechniki Łódzkiej.

Było to drugie, kolejne w cyklu, spotkanie z udziałem wykładowców wykorzystujących innowacyjne założenia i narzędzia tutoringu podczas projektowych spotkań ze studentami.

 

 

Jak zaznaczają dyrektor Centrum Współpracy Międzynarodowej, dr inż. Dorota Piotrowska, prof. PŁ i dyrektor Centrum Kształcenia, mgr Adrianna Kozłowska - intencją podjęcia ścisłej współpracy tych jednostek na finalnym etapie projektu „Mistrzowie Dydaktyki” jest opracowanie uczelnianego modelu tutoringu do wykorzystania w pracy dydaktycznej oraz w innych inicjatywach i projektach edukacyjnych realizowanych w PŁ.

Tutoring współdzielony

Kluczową ideą tutoringu jest spersonalizowane i holistyczne podejście w budowaniu relacji „mistrz-uczeń”. We wprowadzeniu tutoringu na skalę ogólnouczelnianą z jednej strony istotne jest jak najszersze spojrzenie na strukturę Politechniki Łódzkiej, z drugiej skoncentrowanie na specyfice i potrzebach poszczególnych jednostek i wydziałów. Właśnie dlatego w spotkaniu wzięli udział ich reprezentanci – uczestnicy projektu „Mistrzowie Dydaktyki”.

Dyrektor mgr Adrianna Kozłowska zaproponowała, w ramach łączenia sił CWM i CK, stworzenie dwóch grup tutoringowych. Pierwsza z nich - merytoryczna - byłaby związana z konkretnymi obszarami studiów i dobrze zorientowana w ich programie (tutoring naukowy/akademicki), a druga - wspierająca (tutoring rozwojowy) - współpracowałaby z tutorami oraz z organizacjami studenckimi działającymi przy wydziale (np. samorządami studenckimi, kołami naukowymi itp.). W ten sposób nastąpiłoby połączenie wiedzy eksperckiej z samą metodą tutoringową.

Mistrzowskie korzyści

Wiedza i doświadczenie zdobyte w trakcie szkoleń mają swoje odzwierciedlenie w dodatkowych inicjatywach podejmowanych przez kadrę PŁ. Przeszkolona i doświadczona kadra bierze udział w licznych konferencjach międzynarodowych i krajowych, webinarach i spotkaniach pod nazwą „Teaching-Café” oraz w innych wydarzeniach związanych z doskonaleniem metod kształcenia. Te działania pokazują, że projekt będzie mieć pozytywne, długofalowe efekty.

Dzięki udziałowi w projekcie „Mistrzowie Dydaktyki” 75 wykładowców z Politechniki Łódzkiej ukończyło zagraniczne szkolenia w renomowanych uczelniach, takich jak University Collage London (Wielka Brytania), Aarhus University (Dania), University of Ghent (Belgia), University of Groningen (Holandia) i University of Oslo (Norwegia). Do końca 2023 roku z zaawansowanych szkoleń „Advanced Programme on Teaching and Tutoring” skorzysta 18 tutorów.