Projekt „Inteligentna edukacja – wykorzystanie danych w badaniu efektywności kształcenia” ma zmienić sposób, w jaki Politechnika Łódzka podchodzi do procesu kształcenia. Jego celem jest przygotowanie kadry dydaktycznej do wyzwań współczesności – w szczególności związanych z cyfrową i zieloną transformacją oraz z projektowaniem uniwersalnym, które uwzględnia różnorodne potrzeby edukacyjne studentów.
Dzięki unijnemu dofinansowaniu w wysokości 1 939 821,80 zł, uczelnia zrealizuje kompleksowy program obejmujący opracowanie, testowanie i ewaluację nowatorskich metod nauczania i uczenia się z wykorzystaniem analityki edukacyjnej (learning analytics). Projekt zakłada również identyfikację czynników wpływających na efektywność procesu kształcenia, co pozwoli stworzyć i wdrożyć model edukacji opartej na kompetencjach (competency-based education model). Taki model umożliwi bardziej spersonalizowane podejście do kształcenia oraz lepsze dopasowanie treści programowych do oczekiwań rynku pracy.
Politechnika Łódzka ma więc kolejne powody do dumy – projekt ten stanowi ważny krok w kierunku inteligentnej, elastycznej i nowoczesnej edukacji.
Rozwój w międzynarodowym otoczeniu
Kadra dydaktyczna naszej uczelni będzie rozwijać swoje kompetencje przez udział w szkoleniach, wizytach studyjnych oraz międzynarodowych konferencjach: Insights for the Future of Education w Monterrey (Meksyk) i Learning Analytics & Knowledge (LAK) w Bergen (Norwegia) – należących do najważniejszych na świecie wydarzeń poświęconych innowacjom w edukacji. Spotykają się tam przedstawiciele środowisk naukowych, edukacyjnych, technologicznych i decydenci polityczni, by wspólnie dyskutować o przyszłości kształcenia.
Udział w tych inicjatywach stworzy przestrzeń do wymiany wiedzy i doświadczeń na styku edukacji, danych i technologii. Efektem będą raporty, rekomendacje dla władz uczelni oraz materiały edukacyjne dla całej kadry dydaktycznej PŁ.
Rezultaty i osiągnięcia projektu zostaną zaprezentowane na międzynarodowej konferencji SEFI Annual Conference, zaplanowanej na wrzesień 2028 r. Udział w tym wydarzeniu pozwoli na walidację wdrożonego modelu edukacji.
Działania w projekcie
W ciągu trzech lat realizacji projektu zaplanowano następujące działania:
• Szkolenie w ramach Akademii Case Teaching z elementami cyfryzacji – uczestnicy poznają nowoczesną metodę dydaktyczną opartą na analizie przypadków, która rozwija umiejętność krytycznego myślenia i rozwiązywania problemów. Cyfrowe narzędzia wzbogacą proces nauczania, czyniąc go bardziej interaktywnym i angażującym.
• Warsztaty dotyczące zrównoważonych praktyk w edukacji dla klimatu – szkolenie pomoże wykładowcom lepiej rozumieć wpływ zmian klimatycznych na gospodarkę i społeczeństwo oraz wprowadzać zrównoważone rozwiązania do procesu kształcenia.
• Szkolenie z projektowania uniwersalnego w edukacji – jego celem jest przygotowanie nauczycieli akademickich do tworzenia dostępnego i inkluzywnego środowiska nauczania, uwzględniającego potrzeby wszystkich studentów.
• Opracowanie zdigitalizowanego egzaminu kompetencyjnego z wykorzystaniem generatywnej sztucznej inteligencji – innowacyjne narzędzie oceny oparte na nowoczesnych technologiach pozwoli na bardziej obiektywną analizę wyników i uspójnienie zasad oceniania.
• Publikacja wyników badań – rezultaty projektu zostaną szeroko upowszechnione w środowisku akademickim i gospodarczym, przyczyniając się do rozwoju wiedzy i innowacji w edukacji.
Dzięki pozyskanemu dofinansowaniu z Unii Europejskiej Politechnika Łódzka umocni swoją pozycję jako jeden z liderów innowacyjnej edukacji, przygotowującej studentów do wyzwań przyszłości. Uczelnia aktywnie odpowiada na zmiany zachodzące na rynku edukacyjnym, dostosowując kształcenie do potrzeb nowoczesnego społeczeństwa opartego na wiedzy i technologii.
Projekt potrwa do 2028 roku, a w jego realizację zaangażowanych będzie 192 nauczycieli akademickich, w tym doktoranci.
 
            
 
  
      
  
  
      
 