Tutoring długoterminowy – przykład dobrej praktyki

02-03-2023

Dla wielu studentów PŁ tutoring stał się doświadczeniem, które jest wartościowe, rozwija i daje satysfakcję. Udział w programie potwierdził, że zrobili coś więcej przede wszystkim dla siebie, odkrywając przy tym własny potencjał i poznając własne możliwości, które niejednokrotnie okazały się większe niż te oczekiwane na początkowym etapie projektu.

 

Tutoring długoterminowy

W ramach realizacji projektu „Mistrzowie dydaktyki – wdrożenie modelu tutoringu” w latach 2021-2022 niemal 50 studentów naszej uczelni otrzymało wsparcie długoterminowe. Wszyscy młodzi, uzdolnieni uczestnicy projektu przez 3 semestry brali udział w zajęciach organizowanych pod kierunkiem certyfikowanych tutorów PŁ, którzy obierali indywidualna ścieżkę rozwoju dla każdego ze swoich podopiecznych. Było to możliwe dzięki grantom przyznanym Politechnice Łódzkiej w ramach Działania 4.3. Współpraca ponadnarodowa Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój

Inż. Kamila Kwiatkowska – przykład dobrze wykorzystanej szansy na rozwój

Udział w tutoringu długoterminowym umożliwił studentom obudzić drzemiący w nich potencjał. Dobrym przykładem korzyści płynących z programu jest rozwój kompetencji transwersalnych (uniwersalnych) inż. Kamili Kwiatkowskiej, absolwentki kierunku inżynieria chemiczna i biochemiczna. Wraz z zespołem tutoringowym Wydziału IPOŚ wzięła udział w międzynarodowej konferencji zorganizowanej w ramach Baltic University Programme (BUP) przez Uppsala University ze Szwecji. Celem konferencji było promowanie internacjonalizacji z naciskiem na zrównoważony rozwój i demokrację oraz interdyscyplinarną współpracę młodych naukowców należących do grupy krajów nadbałtyckich.

Kamila Kwiatkowska i jej tutorka dr inż. Anna Klepacz-Smółka Kamila Kwiatkowska i jej tutorka dr inż. Anna Klepacz-Smółka

foto: Paulina Kowalczyk

Współpraca stawiającej na samorozwój i nieustanne zdobywanie wiedzy studentki z dr inż. Anną Klepacz-Smółką zaowocowała nowatorskimi rozwiązaniami w zakresie ochrony środowiska.

Jak mówi Kamila Kwiatkowska

- Tutoring pomógł mi otworzyć się na nowe wyzwania i podjąć ciekawe, nie zawsze łatwe w realizacji inicjatywy. Gdy rozpoczynałam tutoring, uzyskane wsparcie tutora otworzyło mi oczy na własne możliwości i zmotywowało mnie do rozwijania kompetencji językowych, co pomogło w przygotowaniu się do egzaminu i zdobyciu certyfikatu z języka angielskiego.

Rozwój naukowy

Później przyszedł rozwój w projekcie badawczym.

– Był to rezultat poszukiwania nowatorskich rozwiązań problemów zanieczyszczeń i ich usuwania w sposób przyjazny dla przyrody – mówi Kamila Kwiatkowska.- Jednym z zagrożeń dla środowiska są farmaceutyki – powszechnie używane i ciągle uwalniane do środowiska naturalnego. Mogą one przenikać do organizmów żywych, akumulować się w ich tkankach i nawet w bardzo niewielkich stężeniach prowadzić do nieodwracalnych zmian w homeostazie. Przeglądając literaturę natknęłam się na ciekawe rozwiązanie. Pozostałości związków farmaceutycznych ze ścieków mogą być usuwane przez mikroskopijne algi na drodze fitoremediacji, przez biodegradację zanieczyszczeń w sposób ekonomiczny i bezpieczny dla środowiska. Tutoring realizowany pod kierunkiem dr inż. Anny Klepacz-Smółki umożliwił mi zagłębienie się w temat i zaplanowanie badań, które pozwoliły mi poznać potencjał mikroalg w usuwaniu farmaceutyków.

Pani Kamila reprezentowała Politechnikę Łódzką na I Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Tuteech odbywającej się pod hasłem „Tutoring w oczach studentów”, której organizatorem była Politechnika Wrocławska. Na konferencji tej zaprezentowała plakat naukowy na temat „Co ma wspólnego ze sobą tutoring, mikroalgi i farmaceutyki?", zdobywając pierwsze miejsce w konkursie na poster.

O sukcesie tym mówi

- Wygrana w konkursie podczas konferencji dodała mi wiary w siebie i utwierdziła w przekonaniu, że zagadnienie usuwania farmaceutyków przez mikroalgi jest nie tylko interesujące ale i niezwykle istotne z punktu ochrony środowiska, co upewniło mnie, że mogę się rozwijać i tworzyć własny dorobek naukowy już w trakcie studiów. Przeprowadzone badania z wykorzystaniem wybranych szczepów mikroalg i wybranych farmaceutyków pozwoliły mi wyciągnąć wnioski o potencjale mikroalg w usuwaniu zanieczyszczeń farmaceutycznych ze ścieków. Swoje badania prowadziłam we współpracy z Siecią Badawczą Łukasiewicz – Łódzki Instytut Technologiczny, który posiada doświadczenie analityczne w badaniach zanieczyszczeń farmaceutycznych.

Plany na przyszłość

Kamila Kwiatkowska, obecnie kształci się na studiach II stopnia na inżynierii ochrony środowiska, na specjalizacji ekologiczne źródła energii w PŁ i ma dalsze plany.

- Tutoring i wsparcie tutorki pozwoliło mi poznać siebie i to, co mnie interesuje, odkrywając przede mną fascynujący świat nauki, dlatego mam zamiar przeprowadzić dalsze badania. Na podstawie uzyskanych wyników będę chciała określić najlepsze parametry prowadzenia procesu w celu zwiększenia efektywności usuwania zanieczyszczeń farmaceutycznych, aby w rezultacie podjąć próbę stworzenia publikacji naukowej - mówi usatysfakcjonowana tutorantka.