Sukces dwuletniego projektu PŁ

27-03-2023

W Centrum Współpracy Międzynarodowej PŁ odbyła się konferencja zatytułowana „How To Bring Students Closer To Proactive Teachers After Covid Outbreak” wieńcząca rozpoczęty dwa lata temu projekt e-CLOSE A model for Interactive (A)Synchronous Learning in Online STEM Education.

 

 

Uczestników konferencji powitała koordynująca projekt dr inż. Dorota Piotrowska, prof. PŁ, dyrektor Centrum Współpracy Międzynarodowej, a wykład inauguracyjny „Teaching and Learning after Covid-19 avalanche” wygłosiła związana z CWM Janet Frizzarin. Istotnym punktem programu był panel dyskusyjny „How best to support students in their study/learning process?”, w którym uczestniczyli przedstawiciele uczelni biorących udział w projekcie: dr inż. Dorota Piotrowska, prof. PŁ, Rosa Estriégana, PhD, Soraya Garcia-Esteban, PhD z University of Alcalá w Hiszpanii, prof. Andy Junker, prof. Frank Ulrich Rückert z University of Applied Sciences in Saarbrücken w Niemczech oraz Natália Martins, PhD, i prof. Paulo Cachim z University of Aveiro w Portugalii.

Dyskusję ze studentami prowadzi koordynująca projekt dr inż. Dorota Piotrowska, prof PŁ Dyskusję ze studentami prowadzi koordynująca projekt dr inż. Dorota Piotrowska, prof PŁ

foto: Agnieszka Roganowicz

Warsztaty i studencka debata

Druga część wydarzenia obejmowała warsztaty, w trakcie których przedstawione zostały metody i narzędzia wypracowane przez zespół projektowy. Tematy warsztatowe to “Microcredentials in practice”, “Survival Kit Toolbox for distance and non-distance Teaching&Learning”, “Gamification in practice” oraz “Coffideas- find new inspirations for your teaching strategies”. Zwieńczeniem konferencji była debata z udziałem studentów zatytułowana “What teachers can learn from students – how to build learning partnerships at the university?” Studenci przedstawili uczestnikom swoją perspektywę oraz zaproponowali nowe rozwiązania zmierzające do wzbudzenia w nich większego zainteresowania podczas zajęć.

Studenci stanowili niezwykle istotną grupę uczestników projektu. Ich udział w szkołach letnich Smart Gamification in Practice oraz w obozie 21st Century Skills Survival Camp for Students pozwolił na opracowanie strategii motywacyjnej oraz systemu premiowania aktywnego udziału studentów w zajęciach.

Testowanie modeli gamifikacji

Szkoła Smart Gamification in Practice prowadzona była w formule mieszanej. Złożyły się na nią dwa pięciodniowe spotkania (w Łodzi i Saarbrücken) oraz praca w przestrzeni wirtualnej. Zaangażowanie studentów pozwoliło na przetestowanie modeli gamifikacji ze szczególnym uwzględnieniem ośmiu typów inteligencji sklasyfikowanych przez Howarda Gardnera: logiczno-matematycznej, językowej, przyrodniczej, muzycznej, przestrzennej, cielesno-kinestetycznej, interpersonalnej i intrapersonalnej. Praca z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi informatycznych odbywała się w zespołach międzynarodowych. Wykorzystywane były rozmaite systemy premiowania aktywności, między innymi punkty-Smarty wymieniane na nagrody rzeczowe. Współpraca ze studentami zaowocowała powstaniem modeli gamifikacji zwiększających motywację i zaangażowanie.

Szkolenie dla prowadzących zajęcia Szkolenie dla prowadzących zajęcia

foto: Marcus Bauer

Nadawanie mikropoświadczeń

Obóz 21st Century Skills Survival Camp dał z kolei możliwość przetestowania w grupie dwudziestu studentów z czterech krajów kolejnego sposobu motywacji, jakim jest nadawanie mikropoświadczeń. Wzorowany na skautingu system wiąże się z przyznawaniem badży w postaci odznak cyfrowych. W trakcie tygodniowego pobytu na Mazurach uczestnicy, prowadząc życie żeglarzy bądź skautów, brali udział w zajęciach, zdobywając kolejne umiejętności trudne do uzyskania w codziennym życiu. Zmagania z niekorzystną pogodą czy innymi przeciwnościami wymusiły potrzebę pracy zespołowej oraz kreatywnego podejścia do problemów. Dzięki temu mogli rozwinąć kompetencje pożądane obecnie na rynku pracy.

Wdrożone rozwiązania

W wyniku prac nad projektem udało się opracować i wdrożyć kompleksowe rozwiązania zwiększające poziom interakcji uczeń-nauczyciel oraz wzmacniające motywację studentów. W tym celu nauczycieli zaproszono do udziału w szkoleniach z: Micro Credentials Badges, Visual Content, Smart Gamification oraz Innovative Student-Activating Methods. Opracowane w projekcie materiały szkoleniowe przetłumaczone zostały na język polski i mogą być wykorzystywane w przyszłości. W ramach projektu powstały również interaktywne zestawienia narzędzi oraz metod aktywizacji studentów. Proste w użytkowaniu mechanizmy dostępne są online.

Projekt e-CLOSE A model for Interactive (A)Synchronous Learning in Online STEM Education zrealizowany został w ramach akcji programu Erasmus+ Partnerstwa strategiczne na rzecz edukacji cyfrowej w sektorze szkolnictwa wyższego.