Uzyskanie przez polskie uczelnie zagranicznych akredytacji i certyfikatów komisji branżowych, podnosi międzynarodową konkurencyjność uczelni, buduje ich międzynarodową widoczność, ale przynosi także korzyści płynące z samych przygotowań do procesów akredytacyjnych. Akredytacja ABET - obecnie najważniejsza i najbardziej rozpoznawalna wśród studentów i pracodawców akredytacja dla uczelni technicznych w Stanach Zjednoczonych - jest potwierdzeniem spełnienia standardów czyniących z absolwentów akredytowanych programów osoby gotowe do wejścia na rynek pracy w ważnych dziedzinach technicznych, wiodących w innowacyjności oraz w nowych technologiach.
Dwa programy prowadzone w języku angielskim we współpracy z Centrum Kształcenia Międzynarodowego: Computer Science (na Wydziale Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki) oraz Information Technology (na Wydziale Fizyki Technicznej, Informatyki i Matematyki Stosowanej) uzyskały prestiżową akredytację amerykańskiej organizacji ABET - Accreditation Board for Engineering and Technology.
Starania o akredytację
Myśl o tej prestiżowej akredytacji pojawiła się po raz pierwszy wiele lat temu, ale kluczowe dla realizacji tego marzenia stało się uruchomienie w 2017 roku przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego projektu pozakonkursowego pn. „Akredytacje zagraniczne” Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Uczelnie mogły ubiegać się o środki na pokrycie kosztów związanych z aplikowaniem o akredytacje międzynarodowe.
PŁ, mając świadomość korzyści płynących z uzyskiwania takich akredytacji dla budowania międzynarodowej widoczności uczelni, ale także korzyści płynących z samych przygotowań do procesów akredytacyjnych, była najbardziej aktywną polską uczelnią w tym projekcie. W sumie PŁ uzyskała środki na 22 procedury akredytacyjne (2 akredytacje ABET, 3 akredytacje ECTN, 12 akredytacji ENAEE, akredytacje instytucjonalne HCERES, CEEMAN IQA, EAQUALS, ACEEU i ewaluację IEP/EUA) i mogła rozpocząć starania o spełnienie swojego amerykańskiego marzenia.
Pierwszym krokiem w ramach starań o akredytację ABET było złożenie raportów gotowości w październiku 2018 roku. Raporty zostały ocenione bardzo dobrze i uznano, że uczelnia jest gotowa do rozpoczęcia starań o akredytację, choć wskazano jeden obszar wymagający działań doskonalących.
Wraz z otrzymaną informacją zwrotną z ABET rozpoczął się bardzo intensywny proces przygotowań, który trwał nieprzerwanie do 2022 roku. Wymagał zaangażowania wielu osób, ale także otwartości na to, co nowe, na zmiany w dotychczasowym podejściu do oceny osiągania przez studentów efektów uczenia się oraz do oceny i doskonalenia programu. Poprzez wysłanie zgłoszenia do akredytacji, PŁ w styczniu 2021 roku rozpoczęła formalnie proces akredytacyjny. W czerwcu 2021 roku przekazano do ABET raporty samooceny.
W listopadzie 2021 roku odbyły się wizyty akredytacyjne, ale nie były one końcem zmagań PŁ. Do czasu podjęcia decyzji przez ABET w PŁ kontynuowano działania mające przybliżyć uczelnię do upragnionego sukcesu. W sierpniu 2022 roku zapadła długo wyczekiwana decyzja o przyznaniu akredytacji dla obydwu kierunków.
Cenne wyróżnienie
Przyznanie akredytacji ABET dla dwóch kierunków jest dla PŁ bardzo cennym wyróżnieniem i niewątpliwie buduje prestiż międzynarodowy uczelni. Najważniejsze jednak w całym tym podjętym wysiłku jest to, że akredytacja ABET stała się narzędziem organizacyjnego uczenia się. Aplikowanie o akredytację ABET wiązało się z wdrożeniem rzeczywistej zmiany w uczelni, a tego rodzaju działania nie są nigdy procesem łatwym. Oznaczają często wiele lat pracy nad zmianą sposobu podejścia do procesów zachodzących w uczelni. Tak właśnie było w przypadku akredytacji ABET. Zmiany wymagał proces oceny osiągania przez studentów efektów uczenia się i doskonalenia programów studiów. Uzyskanie przez PŁ tej akredytacji stanowi niezwykle ważny krok we wdrożeniu w uczelni nowego, innowacyjnego modelu projektowania i doskonalenia programów studiów. Doświadczenia zdobyte w trakcie tego wieloletniego procesu akredytacyjnego pozwolą wypracować nowe standardy w zapewnianiu jakości kształcenia prowadzonego przez PŁ.
Czym jest ABET
ABET - Accreditation Board for Engineering and Technology to amerykańska organizacja powstała w 1932 roku, akredytująca programy szkolnictwa wyższego w dziedzinie nauk stosowanych, informatyki, inżynierii i technologii inżynierskich. Z jej inicjatywy w Stanach Zjednoczonych rozpoczął się dobrowolny proces akredytacji programów inżynierskich i technicznych. Obecnie jest to najważniejsza i najbardziej rozpoznawalna wśród studentów i pracodawców akredytacja dla uczelni technicznych w Stanach Zjednoczonych. Nad oceną akredytowanych kierunków pracuje ponad 2200 ekspertów z przemysłu, szkolnictwa wyższego i instytucji rządowych stale doskonalących kryteria oceny dla osiągnięcia możliwie największej spójności z oczekiwaniami gospodarki i rynku pracy.
ABET angażuje się w wiele międzynarodowych działań wspierających proces akredytacji edukacji inżynieryjnej. Ma na swoim koncie akredytację 4 564 programów prowadzonych w 895 uczelniach w 40 krajach świata. Większość procedur akredytacji programowych realizowanych obecnie w dziedzinie inżynierii na całym świecie opiera się przynajmniej częściowo na wytycznych ABET. Politechnika Łódzka jest drugą uczelnią w Polsce, której przyznano akredytację.
Akredytacja ABET jest potwierdzeniem spełnienia standardów, czyniących z absolwentów akredytowanych programów osoby gotowe do wejścia na rynek pracy w ważnych dziedzinach technicznych, wiodących w innowacyjności oraz w nowych technologiach, odpowiadających na społeczne potrzeby bezpieczeństwa i rozwoju.