HE-ART, czyli serce dla czystego lotnictwa

03-02-2023

Podróże lotnicze są ważnym uzupełnieniem innych środków transportu regionalnego, a w niektórych regionach jedynym realnym rozwiązaniem. Z drugiej strony, tym krótkim przelotom towarzyszy wysoka emisja CO2 i gazów cieplarnianych. To zmniejsza ich konkurencyjność np. wobec szybkich pociągów, czy coraz bardziej popularnych samochodów z napędem elektrycznym lub hybrydowym. 

I właśnie w słowie hybrydyzacja tkwi główny cel projektu o akronimie HE-ART (pełny tytuł Multi-MW Hybrid-Electric Propulsion System for Regional Aircraft) przyznanego w programie Horyzont Europa.

Budżet projektu wynosi ponad 60 milionów euro. Oznacza to, że przed realizującym projekt HE-ART konsorcjum, w którym jest także Politechnika Łódzka, stoi ambitne wyzwanie. Jest to droga do czystszego i bardziej ekologicznego lotnictwa operującego na liniach regionalnych.

Rektor prof. Krzysztof Jóźwik koordynuje w PŁ projekt HE-ART Rektor prof. Krzysztof Jóźwik koordynuje w PŁ projekt HE-ART

foto: arch. PŁ

Projekt w Politechnice Łódzkiej koordynuje rektor prof. Krzysztof Jóźwik. W Instytucie Maszyn Przepływowych, którego jest dyrektorem powstało już kilka rozwiązań na światowym poziomie, wdrożonych w przemyśle lotniczym.

 - Celem projektu HE-ART jest stworzenie nowej konstrukcji samolotu dla przewozów regionalnych, którego napęd będzie hybrydowy i będzie mógł odzyskiwać energię przy zachowaniu niższego poziomu hałasu. Politechnika Łódzka jest jednym z 30 partnerów. HE-ART łączy wiodących producentów silników - Rolls Royce i Safran - z producentami samolotów - ATR, Airbus i Leonardo, a także z jednostkami naukowymi kluczowymi dla prowadzonych badań – mówi prof. Krzysztof Jóźwik i dodaje - Nasz udział dotyczyć będzie projektowania i obliczeń elementów układu napędowego.  

Budżet przeznaczony na badania prowadzone w PŁ wynosi 250 tysięcy euro.