Welcome Point

09-05-2023

Konferencja „Welcome Point w Politechnice Łódzkiej” była podsumowaniem projektu pn.: „Organizacja Welcome Point dedykowanego obsłudze zagranicznych studentów i kadry w Politechnice Łódzkiej”

 

.

Główną ideą projektu realizowanego od maja 2022 do kwietnia 2023 przez Centrum Współpracy Międzynarodowej PŁ było wyjście naprzeciw rosnącej liczbie studentów i kadry zagranicznej w PŁ. Często mierzą się oni z wyzwaniami, np. w polskich urzędach i potrzebują wsparcia z powodu bariery językowej. Jak wiadomo, przyjmowanie obcokrajowców to długi proces – od nawiązania kontaktu, przez utrzymywanie więzi, zorganizowanie zakwaterowania, podróży, planu zajęć, zatrudnienie itp. Powstanie Welcome Point jest więc niezbędne dla jakości obsługi gości zagranicznych po ich przyjeździe do PŁ. Działalność punktu usprawni dostęp do informacji i ułatwi zagranicznym studentom, doktorantom i naukowcom funkcjonowanie w środowisku akademickim PŁ. W dłuższej perspektywie projekt zaowocuje zwiększeniem atrakcyjności PŁ, jako miejsca nauki i pracy dla obcokrajowców, a co za tym idzie podniesieniem poziomu internacjonalizacji uczelni.

Jednym z celów projektu było także podniesienie kompetencji pracowników CWM w zakresie obsługi obcokrajowców. Podjęto działania, takie jak przygotowanie materiałów informacyjnych niezbędnych do obsługi osób z zagranicy oraz szkolenia dotyczące profesjonalnej obsługi obcokrajowców. Zostały też dostosowane i wyposażenie pomieszczenia w budynku Centrum Współpracy Międzynarodowej, w którym mieści się Welcome Point.

Projekt był realizowany w ramach programu Welcome to Poland 2021 wdrażanego przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej i współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach POWER, projekt pozakonkursowy pt. „Podniesienie kompetencji kadry akademickiej i potencjału instytucji w przyjmowaniu osób z zagranicy - Welcome to Poland” (Działanie: 3.3 Umiędzynarodowienie polskiego szkolnictwa wyższego), określony we wniosku o dofinansowanie projektu nr POWR.03.03.00-00-PN14/18.

.

Od lewej: Iga Kosecka – Operations Manager z GTD® Polska,  Jakub Ujejski – GTD® Master Trainer,  Maciej Kronenberg – prezes Zarządu, Centrum Inicjatyw na rzecz Rozwoju REGIO i Aga Rogala – pedagog terapeuta, trener EQdo®. Od lewej: Iga Kosecka – Operations Manager z GTD® Polska, Jakub Ujejski – GTD® Master Trainer, Maciej Kronenberg – prezes Zarządu, Centrum Inicjatyw na rzecz Rozwoju REGIO i Aga Rogala – pedagog terapeuta, trener EQdo®.

foto: Małgorzata Malczyk-Spodenkiewicz

W wyniku ankiety przeprowadzonej wśród pracowników CWM odbył się cykl szkoleń:

  • „Protokół dyplomatyczny z elementami savoir vivre”
  • „Profesjonalny sekretariat i korespondencja służbowa”
  • „Zasady zatrudniania obcokrajowców i legalizacja ich pobytu w Polsce”
  • „Oprowadzanie gości zagranicznych po kampusie PŁ i okolicach”
  • „Komunikacja międzykulturowa ze szczególnym uwzględnieniem kultur państw pozaeuropejskich”
  • „Inteligencja emocjonalna oraz metody pracy z emocjami dla osób dorosłych z wykorzystaniem kart emocji EQdo®”
  • „GETTING THINGS DONE® LEVEL 1: FUNDAMENTALS” (GTD)
  • „GETTING THINGS DONE® LEVEL 2: PROJECTS & PRIORITIES”

Na konferencji podsumowującej projekt w Centrum Współpracy Międzynarodowej PŁ pojawili się znakomici prelegenci: Jakub Ujejski – GTD® Master Trainer oraz Iga Kosecka – Operations Manager z GTD Polska, Maciej Kronenberg – prezes Zarządu, Centrum Inicjatyw na rzecz Rozwoju REGIO oraz Aga Rogala – pedagog terapeuta, trener EQdo®, znana influencerka. Uczestniczyli w niej również pracownicy CWM oraz zaproszeni goście.

Podczas panelu dyskusyjnego poruszono tematy dotyczące kompetencji wymaganych na stanowisku pracownika obsługującego gości, kadrę i studentów zagranicznych. Tematem dyskusji były również szkolenia, które w ramach projektu zostały przeprowadzone przez firmy reprezentowane przez prelegentów. Goście przedstawili materiały szkoleniowe tj. karty emocji EQdo®, które są wyjątkowym narzędziem do samodzielnej pracy z emocjami i wyzwaniami, z którymi spotykamy się na gruncie prywatnym, jak również, a może przede wszystkim, w pracy. Poruszono temat wdrażania w życie zasad związanych z zarządzaniem zadaniami zgodnie z amerykańską metodą GTD® opracowaną przez Davida Allena.

Co ważne, zwrócono też uwagę na ogromne walory dziedzictwa kulturowego Łodzi – wyjątkowego miasta 100 fabryk, bez typowego rynku, za to z przepiękną, secesyjną ulicą Piotrkowską. Miasta, którym z dumą możemy się pochwalić naszym gościom zagranicznym. Jesteśmy szczęściarzami, gdyż wiele ciekawych zabytków znajduje się na kampusie Politechniki Łódzkiej, często przemierzanym przez pracowników Welcome Point PŁ i gości zagranicznych.

Konferencja zakończyła się konkluzją, że kompetencje nabyte przez pracowników podczas szkoleń, to nie kompetencje tzw. miękkie lecz kompetencje kluczowe, których wartość jest niewymierna, a wszystko to dzięki wsparciu Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej NAWA.

 

Kontakt z Biurem Projektu: Centrum Współpracy Międzynarodowej PŁ, ul. Żwirki 36, 90-539 Łódź, budynek A16, mgr Paulina Danieluk, tel. 426383857, e-mail: welcomepoint@info.p.lodz.pl