Waloryzacja wiedzy – doświadczenia z irlandzkich uczelni

18-10-2023

W ramach projektu „Waloryzacja wiedzy na poziomie regionalnym”, dziekan Wydziału Organizacji i Zarządzania prof. Agnieszka Zakrzewska-Bielawska wraz z prof. Magdaleną Grębosz-Krawczyk i dr inż. Iwoną Staniec odwiedziły najważniejsze irlandzkie uczelnie – Trinity College Dublin, Dublin City University, Munster Technological University w Cork oraz University of Limerick.

Projekt realizowany przez badaczki z Wydziału Organizacji i Zarządzania we współpracy z Urzędem Marszałkowskim w Łodzi - ma na celu identyfikację dobrych praktyk w zakresie wzmocnienia potencjału komercjalizacyjnego jednostek naukowo-badawczych z województwa łódzkiego i waloryzacji wiedzy na poziomie regionalnym.

Josette O’Mullane wraz z pracownikami Munster Technological University i badaczkami z PŁ Josette O’Mullane wraz z pracownikami Munster Technological University i badaczkami z PŁ

foto: arch. autorki

Waloryzacja wiedzy jest w badaniach rozumiana szeroko. Jest to proces tworzenia społecznej i gospodarczej wartości z wiedzy. Łączy się w nim różne obszary i sektory oraz przekształcanie danych, wiedzę fachową i wyniki badań w zrównoważone produkty, usługi, rozwiązania i polityki oparte na wiedzy, które przynoszą społeczeństwu korzyści, zgodnie z zaleceniami Rady UE 2022/2415 z 2 grudnia 2022 r.

Badaczki z PŁ odwiedziły najważniejsze irlandzkie uczelnie w poszukiwaniu dobrych praktyk w obszarze waloryzacji wiedzy. Spotkały się z dyrektorem DCU Invent Ronanem Cunninghanem i dr Peterem Olwellem w Dublin City University, zapoznając się ze znaczeniem promocji działań związanych z waloryzacją wiedzy, ze szczególnym uwzględnieniem działań skierowanych do naukowców. Rozmawiano także o mapowaniu oferty badawczej.

Trinity College - prof. Magdalena Grębosz-Krawczyk, prof. Agnieszka Zakrzewska-Bielawska i dr inż. Iwona Staniec Trinity College - prof. Magdalena Grębosz-Krawczyk, prof. Agnieszka Zakrzewska-Bielawska i dr inż. Iwona Staniec

foto: arch. autorki

O konieczności budowania świadomości naukowców i zwiększania ich motywacji do tworzenia wiedzy i technologii z potencjałem waloryzacyjnym dyskutowano w najsłynniejszej i najstarszej irlandzkiej uczelni - Trinity College w Dublinie. Badaczki spotkały się tam z menedżerem ds. rozwoju Chrisem Kelly oraz zespołem odpowiedzialnym za współpracę z przemysłem i społecznością lokalną w celu waloryzacji wiedzy, która umożliwi przedstawicielom całego ekosystemu na korzystanie z innowacyjnych rozwiązań opracowywanych od lat w Trinity College.

Przedstawicielki PŁ odwiedziły także Rubicon Center w Munster Technological University w Cork. Spotkanie z dyrektorką Innovation and Enterprise Office - Josette O’Mullane oraz menedżerem projektów Kyrą Dunne pozwoliło na identyfikację narzędzi, które umożliwiają sprawną ocenę wpływu prowadzonych badań na rozwój regionu.

University of Limerick – od lewej: prof. Agnieszka Zakrzewska-Bielawska, dr Margaret Lawlor, Katriną Bradley, prof. Magdalena Grębosz-Krawczyk, dyrektor Paulem Dillon i dr inż. Iwona Staniec University of Limerick – od lewej: prof. Agnieszka Zakrzewska-Bielawska, dr Margaret Lawlor, Katriną Bradley, prof. Magdalena Grębosz-Krawczyk, dyrektor Paulem Dillon i dr inż. Iwona Staniec

foto: arch. autorki

Natomiast podczas wizyty w Uniwersytecie w Limerick (UL) rozmawiano o znaczeniu interdyscyplinarnych badań, celach waloryzacji wiedzy oraz roli kobiet w tym procesie. Badaczki z PŁ spotkały się z dyrektorem Biura Transferu Technologii - Paulem Dillon, dr Margaret Lawlor (Case Manager) oraz Katriną Bradley (Business Engagement Manager), którzy podkreślali, że ich podstawową misją jest komercjalizacja wiedzy z korzyścią nie tylko dla UL i biznesu, ale także społeczności w regionie.

Przedstawiciele irlandzkich uczelni zwracali uwagę na znaczenie narodowego programu Enterprise Ireland w skutecznym rozwoju procesu waloryzacji wiedzy, a także zaangażowania i współpracy władz poszczególnych wydziałów podczas transferu wiedzy i tworzenia wartości dla ekosystemu w regionie.

Wyniki badań zostaną zaprezentowane podczas seminarium, które odbędzie się 5 grudnia br. na Wydziale Organizacji i Zarządzania.