W gronie innowacyjnych uczelni

21-02-2022

Politechnika Łódzka jako jedyna z Polski dołączyła, pod koniec 2021 roku, do elitarnej sieci uczelni europejskich - ECIU - European Consortium of Innovative Universities, tworząc unikatowe partnerstwo z jednym z pierwszych Uniwersytetów Europejskich wybranych przez Komisję Europejską w 2019 r.

Na końcu artykułu znajduje się film o the ECIU European University.

 

 

ECIU to sieć o ugruntowanej renomie i pozycji międzynarodowej, skupiająca uczelnie znane z doskonałości naukowej i edukacyjnej. Uniwersytet Europejski ECIU jest wskazywany jako sieć najbardziej zbliżona do wzorca przyszłego prężnego europejskiego uniwersytetu, który swoim potencjałem ma szansę konkurować z najlepszymi uczelniami na świecie. Misją Uniwersytetu Europejskiego ECIU jest „stworzenie zwinnej i otwartej agory na poziomie europejskim do rozwiązywania multidyscyplinarnych wyzwań społecznych, prowadzenia badań i uczenia się przez całe życie”.

Rektor Politechniki Łódzkiej prof. Krzysztof Jóźwik w lutym uczestniczył w spotkaniu członków ECIU University Board, w czasie którego prezydent Màrius Martinez przedstawił naszą uczelnię jako najnowszego członka tej sieci.

- W tej chwili bierzemy udział w uaktualnieniu wniosku o rozszerzenie Uniwersytetu ECIU o naszą w nim obecność. Wnosimy do niego nasze propozycje. Wśród strategicznych zadań znalazło się zarządzanie internacjonalizacją, które miałaby między innymi prowadzić do zwiększenia rozpoznawalności wszystkich uczelni należących do ECIU – mówi rektor prof. Jóźwik.

Udział PŁ w sieci Uniwersytetu ECIU będzie związany z podjęciem szeregu innowacyjnych i ambitnych wyzwań.

Dla skutecznej współpracy w zakresie europejskiego szkolnictwa wyższego konieczne jest wypracowanie zasad uznawania efektów uczenia się, ze szczególnym uwzględnieniem mikrokwalifikacji osiągniętych na drodze formalnego i pozaformalnego uczenia się. Takie działanie stanowi punkt wstępny do dyskusji o europejskim dyplomie. Mariya Gabriel, komisarz UE ds. innowacji, badań, kultury, edukacji i młodzieży uczestnicząca w spotkaniu z Radą ECIU powiedziała, że powinniśmy zapomnieć o dyplomie, który dzisiaj istnieje i który dzisiaj znamy. Będzie to coś zupełnie nowego, chociaż będzie nadawał te same tytuły i stopnie zawodowe.

W czasie obrad, pierwszy z prawej rektor prof. Krzysztof Jóźwik W czasie obrad, pierwszy z prawej rektor prof. Krzysztof Jóźwik

foto: arch. ECIU

Wśród priorytetowych inicjatyw Uniwersytetu ECIU w zakresie kształcenia jest opracowanie i wdrożenie modelu zindywidualizowanych ścieżek uczenia się przez całe życie z wykorzystaniem aktywnych metod opartych na wyzwaniach (challenge based learning), przy ścisłej współpracy z otoczeniem biznesowym i władzami regionu, w którym działa dana uczelnia.

Ambicją ECIU jest intensywny rozwój kształcenia przez całe życie, w tym za sprawą uzyskiwania mikrokwalifikacji. Znaczącą grupą docelową stają się tzw. Lifelong learners - czyli osoby, dla których uczelnia powinna być naturalną płaszczyzną dla doskonalenia kompetencji zgodnie ze zmieniającym się otoczeniem gospodarczo-społecznym i jego potrzebami. Jest to nowy wymiar, nie tylko uniwersytetów ECIU, ale również, a może przede wszystkim najbardziej innowacyjnych uniwersytetów XXI w. Istotnym elementem jest też aktywne włączenie się uczelni do procesu osiągania Celów Zrównoważonego Rozwoju w projektach dydaktycznych i badawczych – zaznacza rektor.

Narzędziem do realizacji tych celów jest cyfrowa transformacja, która umożliwi funkcjonowanie Uniwersytetu ECIU jako hybrydowej, cyfrowej przestrzeni uczenia się, innowacji i wiedzy.

- Na spotkaniu zaproponowałem, nawiązując do działań związanych z rozwojem nauki i badań, stworzenie platformy współpracy regionów, w których znajdują się uczelnie ECIU. Przed wyjazdem do Brukseli rozmawiałam o tym z marszałkiem województwa łódzkiego, uzyskując jego poparcie. Pomysł ten znalazł też akceptację członków ECIU.

Kolejną ważną inicjatywą jest Uniwersytecki Instytut Badawczy ECIU ds. Inteligentnych Regionów Europejskich (SMART-ER). Ma on wypracować i wdrożyć nowy model badań i innowacji, oparty na twórczej współpracy uczelni, przemysłu, rządu i partnerów społecznych. Te relacje odzwierciedla model tzw. poczwórnej helisy (Quadruple Helix Model). Wspomniane zagadnienia stanowią obecnie jeden z głównych punktów dyskusji toczonych na arenie europejskiej.

Rektor prof. Jóźwik podkreśla

- Obecność w sieci ECIU stwarza Politechnice Łódzkiej nowe możliwości. W związku z tym prowadzimy już pewne działania. Zmieniamy regulamin studiów, chcemy w inny sposób podejść do struktury planów studiów, co między innymi ułatwi krótkoterminowe mobilności w ramach programu Erasmus+. Certfikaty mikrokwalifikacji uzyskanych w formalnym kształceniu będziemy przyznawać od przyszłego roku akademickiego. W ramach Uczelni stworzyliśmy także strukturę organizacyjną pozwalająca na sprawne współdziałanie z partnerami w ramach dynamicznej sieci ECIU.

Członkowie ECIU

University of Twente (Holandia), Aalborg University (Dania), Hamburg University of Technology (Niemcy), Linköping University (Szwecja), Tampere University (Finlandia), University of Stavanger (Norwegia), University of Aveiro (Portugalia), Dublin City University (Irlandia), Institut National des Sciences Appliquees (Francja), Kaunas University of Technology (Litwa), Politechnika Łódzka (Polska), University of Trento (Włochy), Universitat Autònoma de Barcelona (Hiszpania), członek stowarzyszony Tecnologico de Monterrey (Meksyk).

 

ECIU University Deliverables, czyli film pokazujący wizję na przyszłość i dotychczasowe rezultaty działania the ECIU European University.