Święto twórców gier

28-06-2021

Po rocznej przerwie spowodowanej pandemią odbył się Ogólnopolski Konkurs Zespołowego Tworzenia Gier Komputerowych. Podwójny finał wyłonił najlepsze autorskie prototypy gier komputerowych w kategoriach Game Development, Game Design, Virtual Environment, Mobile Games oraz Game Graphisc Contest.

Prezentacja gier, ogrywanie i ocena projektów przyjęła formę hybrydową.

 

 

Dr hab. inż. Adam Wojciechowski, dziekan wydziału FTIMS głównego organizatora konkursu, witając gości podkreślił, że konkurs ZTGK to wydarzenie, na którym kreatywność spotyka się z technologią i świat akademicki z biznesem.

– To miejsce, gdzie młodzież spotyka się z doświadczeniem, gdyż uczestnikami są studenci, ale także uczniowie, a z drugiej strony doświadczeni twórcy gier i przedstawiciele światowych firm – mówił, dodając, ze wydarzenie uświadamia młodym ludziom, że warto otworzyć własny biznes. – Dowodem są firmy stworzone przez naszych studentów, które zasiadają w jury konkursu.

W tej podwójnej edycji zgłoszono, pomimo pandemii, aż 42 projekty gier i doświadczeń VR oraz 58 prac w kategoriach artystycznych. Wzięło udział 237 uczestników konkursu oraz liczące ponad 60 osób jury.

Colin Walder z CD Projekt Red wręcza nagrodę dla zespołu Game Creation Club Colin Walder z CD Projekt Red wręcza nagrodę dla zespołu Game Creation Club

foto: Jacek Szabela

Zdalne studio konkursowe zlokalizowano w holu Instytutu Fizyki. Jurorzy weryfikowali w jakim stopniu uczestnikom udało się wypełnić role i kompetencje niezbędne do stworzenia w przyszłości wysokobudżetowych gier, nowoczesnych rozwiązań technologicznych czy wybitnych prac projektowych i artystycznych.

Konkurs ZTGK jest dla doświadczonych game developerów możliwością wsparcia młodych talentów, podzielenia się wiedzą, a także okazją do wspólnego z całym środowiskiem kreowania rozwoju edukacji oraz badań w branży gier w Polsce.

Wydarzenie jest organizowane przy współpracy z Akademią Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Zdobyta przez minione kilkanaście lat renoma konkursu przyciąga liczne grono sponsorów oraz instytucji wspierających rozwój przemysłów kreatywnych.

Laureaci

  • Game Graphics Contest: Adrian Głodkowski w kategorii Asset Design Martyna Miłowska w kategorii Environment Design i Paulina Kamińska w kategorii Character Design
  • Virtual Environment - zespół Torment NG++ z grą Fairy Garden
  • Mobile Game - zespół Angry Noises Studio z grą Train Connector (2020) i zespół SteelFox z grą Tilt (2021)
  • Game Design - zespół Drunken Dwarves z grą Dwarven Duty (2020) i zespół DVD Unicorns z grą  Evergreen - A Tale of the Wartorn Lands (2021)
  • Development - zespół High Five Team z grą Unholy Survivor: Reckoning (2020) i zespół Game Creation Club z grą Misha (2021).

Nagrody od sponsorów

Sponsorzy przyznali nagrody specjalne, dla wyróżniających się zespołów za zaangażowanie, pomysłowość, realizacje i umiejętności technologiczne.

  • CD Projekt Red nagrodził Game Creation Club za estetykę gry Misha oraz dopracowanie poszczególnych jej komponentów, takich jak animacja, dźwięk czy zaproponowane mechaniki, w tym taniec zwierząt jako część interfejsu gry. Drugim nagrodzonym zespołem jest Screensaver Games. Twórcy gry Current przykuli uwagę firmy fizyką gry, sposobem sterowania oraz całościowym podejściem do tworzenia gier komputerowych.
  • Partner technologiczny 11bit studios nagrodziło Adriana Głodkowskiego za ducha concept artu i przedstawiony czytelnie pomysł. Za podejście do tworzenia własnego silnika do gier firma nagrodziła zespół VGA, twórców gry WARdrobe, a także zespół Gryffindor za grę Protect the Bees, doceniając dobry gameplay, estetyczną oprawę wizualną oraz dodatkowe wartości i przesłanie jakie przyświecały jej twórcom. Nagroda specjalna trafiła także do zespołu Drunken Dwarves za zaangażowanie i wysoką jakość gry Dwarven Duty oraz serce włożone w projekt. Specjalne wyróżnienie otrzymał zespół Late Bloomers, którego gra Blade Spinners najdłużej zaangażowała jurorów i gdyby nie ich obowiązki graliby przez całe wydarzenie.
  • Partner technologiczny HTC VIVE nagrodził zespół Green Team za projekt VR Pottery, dostrzegając nie tylko jakość wykonania, pomysłowość i kompletność całego projektu, ale także możliwość wykorzystania tak opracowanego rozwiązania w innych obszarach niż gry w środowisku VR.
  • Firma SUPERHOT nagrodziła zespół Angry Noises Studio za grę mobilną Train Connector w autorskiej kategorii Fajne oraz, wywołując poruszenie i zaskoczenie, wymyśloną nieoczekiwanie kategorią Cichy Bohater - zespół organizatorów konkursu ZTGK.
  • Firma Render Cube nagrodziła zespół Torment NG++ za całokształt i wszystkie ich projekty zgłoszone w dwóch edycjach konkursu ZTGK.

Sponsorzy i patroni

Sponsorem Platynowym konkursu został CD Projekt Red, sponsorami technologicznymi 11bit studios oraz HTC VIVE, sponsorami złotymi Movie Games, SUPERHOT i Render Cube Games, a brązowymi Afterburn, Robot Gentlleman, Vivid Games, Teyon. Partnerami zostały firmy AMD, Wacom, Google for Startup i GameCamp oraz szerokie grono instytucji wspierających rozwój przemysłów kreatywnych.

Patronatu honorowego udzielił Minister Edukacji i Nauki, Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, Marszałek Województwa Łódzkiego oraz Prezydent Miasta Łodzi oraz JM Rektor Politechniki łódzkiej i JM Rektor Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi.