Pierwszy w historii PŁ wirtualny dzień otwarty

28-05-2020

Sytuacja epidemiczna postawiła nas przed nową rzeczywistością. Politechnika Łódzka chętnie wyznacza nowe trendy, dlatego wyszła naprzeciw potrzebom maturzystów, którzy zostali pozbawieni możliwości przyjazdu na naszą uczelnię. Pierwszy w historii PŁ dzień otwarty online został zorganizowany przez Dział Promocji Politechniki Łódzkiej, a realizacją techniczną zajęło się Centrum Multimedialne PŁ.

link do transmisji https://www.youtube.com/embed/I2cg6lPKOe8

 

Scena została zorganizowana w holu Instytutu Fizyki, czyli w miejscu, gdzie miał się odbyć tegoroczny tradycyjny dzień otwarty pt. „75 tajemnic nauki”. Przez kolejne dni poprzedzające to wydarzenie do budynku przywożony był sprzęt nadawczy i emisyjny, który zmienił przestrzeń Instytutu Fizyki w profesjonalne studio filmowe. Prowadzącymi dzień otwarty zostali wykładowcy naszej uczelni – dr Aleksandra Ziemińska-Stolarska z Wydziału Inżynierii Procesowej i Ochrony Środowiska oraz dr inż. Grzegorz Liśkiewicz z Wydziału Mechanicznego.

Wirtualny dzień otwarty był inicjatywą Działu Promocji. Postawiliśmy sobie ambitny cel pokazania Politechniki Łódzkiej w bardzo szerokim spektrum, jako uczelni technicznej wykorzystującej najnowsze technologie. Przygotowanie takiego wydarzenia było prawdziwym wyzwaniem, zwłaszcza w warunkach pracy zdalnej. Te dwie godziny dnia otwartego online to był efekt całych tygodni intensywnej pracy. Wysoką jakość transmisji uzyskaliśmy dzięki zaangażowaniu Centrum Multimedialnego PŁ, które profesjonalnie zajęło się stroną techniczną – mówi Anna Boczkowska, kierownik Działu Promocji PŁ.

- W czasie tradycyjnego dnia otwartego maturzyści mogą osobiście zobaczyć uczelnię i poczuć atmosferę panującą na naszym kampusie. Na początku wydawało mi się niemożliwe, żeby oddać to online, dodatkowo w tak krótkim czasie. Gdy zobaczyłem scenariusz, całkowicie zmieniłem swoje nastawienie. Dział Promocji dopiął wszystko na ostatni guzik i przygotował bardzo atrakcyjny pogram pełen przerywników, łączeń na żywo i... anegdot – mówi dr inż. Grzegorz Liśkiewicz. Realizacja projektu stanowiła też niemałe wyzwanie. – Gdy prowadzę zajęcia ze studentami, zawsze widzę ich reakcje, emocje. Tu trzeba sobie to wszystko wyobrazić, a także uwierzyć w to na tyle głęboko, by czuć się swobodnie – kontynuuje dr inż. Grzegorz Liśkiewicz.

Dzień otwarty prowadzili: dr Aleksandra Ziemińska-Stolarska i dr inż. Grzegorz Liśkiewicz Dzień otwarty prowadzili: dr Aleksandra Ziemińska-Stolarska i dr inż. Grzegorz Liśkiewicz

foto: Agnieszka Garcarek

W imieniu władz uczelni widzów powitał prof. Krzysztof Jóźwik, prorektor ds. kształcenia, który zaprosił młodych odbiorców do wspólnego poznawania Politechniki Łódzkiej, a także podał wyniki konkursów „Fizyka na dobry start” oraz „Chemia Trzech Wydziałów”. Głos zabrali również absolwenci naszej uczelni, którzy odpowiedzieli na pytanie, dlaczego warto wybrać Politechnikę Łódzką. Widzowie mogli odbyć wirtualny spacer po kampusie, przygotowany przez Sekcję Gier Koła Informatycznego Niepokoju z Wydziału FTIMS. Wiele pytań i wątpliwości kandydatów na studia rozwiała szczegółowa prezentacja zasad przyjęć, przygotowana przez Dział Rekrutacji. W krótkich przerywnikach filmowych zrealizowanych przez Centrum Multimedialne PŁ można było poznać pasje studentów, ich osiągnięcia sportowe oraz działalność kół naukowych.

Ekipa techniczna czuwająca nad jakością i przebiegiem transmisji Ekipa techniczna czuwająca nad jakością i przebiegiem transmisji

foto: Agnieszka Garcarek

Najwięcej emocji dostarczyły zdalne łączenia ze wszystkimi dziewięcioma wydziałami PŁ oraz z Centrum Współpracy Międzynarodowej. – Mieliśmy przygotowany scenariusz awaryjny i to nie jeden. W każdej chwili mogło się okazać, że nie uda się nawiązać połączenia z wydziałem, dlatego część wypowiedzi nagraliśmy wcześniej w formie filmików. Na szczęście nie było potrzeby, żeby z nich skorzystać – mówi Anna Boczkowska.

Podczas wirtualnego dnia otwartego uczniowie mogli zadawać pytania na czacie, na którym odpowiadali pracownicy Działu Rekrutacji i przedstawiciele Samorządu Studenckiego. Na maturzystów czekała jeszcze jedna niespodzianka. Po zakończeniu wydarzenia rozpoczęły się zajęcia przygotowujące do matury z matematyki i fizyki, realizowane przez pracowników Centrum Nauczania Matematyki i Fizyki. – Podczas zajęć z matematyki omówiłem najczęściej popełniane błędy na egzaminie maturalnym. Przygotowałem też rady, jak owocnie wykorzystać ostatnie dni przed maturą, a na wirtualnej tablicy rozwiązywaliśmy zadania, które mogą okazać się maturalnymi „pewniakami” – mówi dr Marek Małolepszy, prof. uczelni z Centrum Nauczania Matematyki i Fizyki PŁ.

Maturzyści mogli także uczestniczyć w live’ach Wydziału Chemicznego i Centrum Językowego PŁ, w których usłyszeli odpowiedzi na pytania dotyczące matury. Specjalny live zorganizował również Samorząd Studencki, który przygotował uczniów do lepszego zrozumienia zasad panujących na studiach. – Dla uczniów sama organizacja studiów jest dużą nowością. Nie wiedzą czym jest kolokwium, do czego potrzebne są punkty ECTS i jak wygląda sesja egzaminacyjna. Sporo uwagi poświęciliśmy też tematowi akademików i stypendiów na naszej uczelni – mówi Paula Leśniewska, przewodnicząca Samorządu Studenckiego PŁ. Chętni mogli także skorzystać z oferty Biura Karier PŁ, które dla pierwszych dwudziestu osób przygotowało bezpłatne testy psychologiczne sprawdzające predyspozycje do pracy zawodowej.

W samym dniu otwartym uczestniczyło około 500 maturzystów. Warto podkreślić, że oglądalność wirtualnego dnia otwartego dynamicznie rośnie i po pięciu dniach od wydarzenia, liczba wyświetleń na YouTube sięgnęła 1647, a na Facebooku Rekrutacja PŁ – wyniosła już 3000 odsłon. Sadząc po rosnącej oglądalności, można uznać, że w formie wirtualnej udało się w pełni zaprezentować naszą uczelnię, opowiedzieć o tym, jakie możliwości daje studiowanie na Politechnice Łódzkiej, a przede wszystkim pokazać ludzi, którzy są wizytówką tego wyjątkowego miejsca – wykładowców, studentów i absolwentów.