PiCoDe, czyli fuzja doświadczeń

13-12-2022

W ramach międzynarodowego projektu Project – Product – Promotion acr. PiCoDE odbył się cykl trzech warsztatów, mających na celu wdrażanie i testowanie nowej metody edukacyjnej. Jest to metoda aktywnego uczenia się, oparta na kolektywnej współpracy projektantów z różnych twórczych specjalizacji.

Dzięki interaktywności metody studenci uczą się współpracować z innymi kreatywnymi osobami w ramach uzupełniających się dyscyplin, tworząc i realizując nowy produkt oraz wszystkie działania wspierające jego promocję i dystrybucję. Celem edukacji w myśl opracowanej metody jest przygotowanie przyszłych absolwentów uczelni artystycznych i projektowych do nowych możliwości zatrudnienia i rynku przedsiębiorczości.

Praca w czasie warsztatów Praca w czasie warsztatów

foto: arch. PiCoDe

Warsztaty ze studentami odbyły się na Wydziale Technologii Materiałowych i Wzornictwa Tekstyliów Politechniki Łódzkiej oraz w dwóch uczelniach partnerskich: ESAD College of Art and Design w Portugalii oraz Eskisehir Osmangazi University w Turcji. 

Wyniki projektu

W ramach projektu powstał Przewodnik I - pedagogiczny manual – rodzaj swoistego szablonu prezentującego kluczowe koncepcje metody PiCoDe. Przewodnik kierowany jest do instytucji zajmujących się sztuką i projektowaniem, zainteresowanych wykorzystaniem metody PiCoDe oraz przedstawia sposób realizacji warsztatu.

Na stronie projektu i w kanale You Tube został umieszczony film promujący metodę i cele projektu PiCoDe. Wypowiadają się w nim: koordynator projektu dr Marta Miaskowska z Instytutu Architektury Tekstyliów PŁ, dr Marta Varzim i Jeremy Aston z uczelni w Portugalii, dr Mónika Yoldi López z Hiszpanii, dr Bilge Kinam z Turcji oraz Melanie prof. McClintock CCS z USA.

Mentorzy projektu, podkreślając potrzebę opracowania nowej metody, zwracają uwagę m.in., że jego intencją nie jest przebudowanie procesu projektowania, ale badanie metod w ramach tego procesu. Pomysł łączenia różnych dyscyplin projektowych tworzy skuteczne środowisko projektowe. Fuzja doświadczeń nadaje nauczaniu zupełnie inny wymiar. Nauczyciele zwracają też uwagę na korzystanie z lokalnych materiałów – co miało miejsce w czasie warsztatów - które stanowią wartość dodaną produktowi, a także budują emocjonalne przywiązanie. Zdaniem twórców metody współpraca, budowanie zaufania, odwaga, mocne pierwsze wrażenie, budowanie relacji, odpowiedzialność społeczna, prowadzenie kampanii - wszystko to składa się na przyszły sukces projektowanego produktu, a zatem także firmy, która wypuszcza go na rynek.

Projekt PiCoDe finansowany jest z funduszy Unii Europejskiej w ramach programu Erasmus+.