Online i w kampusie

05-04-2022

Tegoroczny dzień otwarty Politechniki Łódzkiej odbył się w formie hybrydowej, dlatego też trwał nie jeden, a dwa dni. W pierwszym, uczniowie mogli poznać naszą uczelnię wirtualnie, a kolejnego dnia bardzo licznie przyjechali na kampus.

 

Dzień otwarty w formie wirtualnej miał bardziej rozbudowaną formułę niż w latach ubiegłych. W profesjonalnie przygotowanym studiu zaaranżowaliśmy uroczyste otwarcie. Półgodzinny program z udziałem gości prowadzili – Kinga Baryga, studentka zarządzania z Wydziału OiZ i Przemysław Słomka, świeżo upieczony inżynier z Wydziału Mechanicznego. Dla przyszłych studentów była to też okazja, by poznać lepiej naszą uczelnię, a także obejrzeć film o Łodzi, po której oprowadzał dr hab. inż. Grzegorz Liśkiewicz z Wydziału Mechanicznego, zaglądając z kamerą w najciekawsze miejsca miasta.

Przygotowania do transmisji w internecie Przygotowania do transmisji w internecie

Pierwszym gościem w studiu był prorektor ds. kształcenia, dr hab. inż. Andrzej Romanowski, prof. PŁ, który mówił o priorytetach programów studiów i sposobach ich dostosowywania do potrzeb rynku pracy. Perspektywy i możliwości, jakie otwiera kształcenie w językach obcych przedstawiła dyrektor Centrum Współpracy Międzynarodowej dr inż. Dorota Piotrowska, prof. PŁ. Z kolei Julia Chojnacka, przewodnicząca Samorządu Studentów PŁ odpowiadała na pytania o akademiki, a także stypendia i działalność studencką.

Ze studia transmitowano także rozstrzygnięcie konkursu Magia chemii jutra polegającego na rozwiązaniu zadań przez 3–osobowe zespoły uczniów. Wzięło w nim udział 39 drużyn z Łodzi i regionu oraz województwa wielkopolskiego. 1. miejsce zajęła drużyna Koπerniki z I LO w Łodzi, 2. także uczniowie tego liceum - drużyna Reprezentacja I LO, a 3. trzecie zdobyła drużyna Bytnarówka z XXIX LO w Łodzi.

Po zakończeniu studia na uczestników dnia otwartego czekało aż 15 wirtualnych pokoi. W tym roku, przygotowując wydarzenie chcieliśmy przedstawić jak najdokładniej kierunki studiów na naszej uczelni. Klasyczną formę prezentacji uzupełniliśmy o moderowane rozmowy ze studentami. Mamy świadomość, że nie każdy uczeń wie, o co chciałby zapytać, natomiast każdy chętnie posłucha i dowie się, jak wygląda studiowanie na interesującym go kierunku. W 10 webPokojach poświęconych kierunkom studiów wzięło udział 25 pracowników i 66 studentów PŁ. W kolejnych 5 odbywały się zajęcia i pokazy naukowe, przygotowane specjalnie na tę okazję. WebPokoje odwiedziło w formie live niemal 250 uczniów.

Zajęcia w kampusie

Następnego dnia młodzież wypełniła ponad 1100 miejsc na wykładach, warsztatach i pokazach naukowych. Uczestnicy poznali ofertę kierunków studiów, zwiedzili kampus oraz bazę naukowo-dydaktyczną PŁ.

Na jednym z warsztatów w laboratorium uczelni Na jednym z warsztatów w laboratorium uczelni

foto: Jacek Szabela

- Pierwszy raz od początku pandemii otworzyliśmy nasze laboratoria, by umożliwić młodzieży udział w pasjonujących, wspólnych eksperymentach. Liczba uczestników stacjonarnego dnia otwartego przerosła nasze oczekiwania. Przekonaliśmy się, że uczniowie bardzo potrzebują bezpośredniego kontaktu z ich przyszłą uczelnią, nauczycielami akademickimi i studentami - mówi Anna Boczkowska, kierowniczka Działu Promocji i dodaje – Spotkanie na kampusie sprawiło wiele radości zarówno nam, jak i naszym gościom.

W stacjonarnym dniu otwartym wzięło udział 8 wydziałów, Centrum Nauczania Matematyki i Fizyki oraz Centrum Papiernictwa i Poligrafii. Organizując to wydarzenie, przyjmowaliśmy zgłoszenia grupowe oraz indywidualne, otwierając w ten sposób możliwość swobodnego układania ścieżki poznawania uczelni. Uczniowie mogli poczuć się jak studenci, przemieszczając się między budynkami PŁ i wybierając zajęcia zgodne z ich zainteresowaniami.

Na Wydziale IPOŚ mogli zasiąść za mikroskopami i poznać budowę wody oraz uchwycić rozmyte granice między cieczą a ciałem stałym w żelach. Mogli też zaprojektować ubrania i skorzystać z wirtualnej przymierzalni Wydziału TMiWT. Dużym zainteresowaniem cieszył się pokaz robotów oraz dronów przygotowany przez grupę Raptors z Wydziału EEIA. Miłośnicy przedmiotów ścisłych uczestniczyli w inspirujących wykładach i zajęciach specjalistycznych. Na Wydziale FTIMS poznali sekrety promieniowania jonizującego, spojrzeli na ogród z perspektywy matematyka, a na technologię LCD – z perspektywy fizyka. Na Wydziale Chemicznym uczniowie eksperymentowali z różnymi związkami organicznymi i rozwiązywali kryminalne zagadki chemiczne w laboratorium analitycznym.

- Chemia jest nauką praktyczną i tylko wykonując samodzielnie doświadczenia, można ją zrozumieć i polubić – podkreśla dr hab. inż. Izabela Witońska, prodziekan ds. studenckich Wydziału. – Przeczytanie opisu eksperymentu chemicznego, czy nawet obejrzenie jego przebiegu na ekranie komputera, jest namiastką zadania wykonanego osobiście w laboratorium. Ciekawość otaczającego nas świata pcha do odkryć naukowych! Kto wie, może wśród uczestników zajęć zorganizowanych w dniu otwartym znajdują się przyszli studenci Politechniki Łódzkiej lub wybitni naukowcy?

Dla miłośników najnowszych technologii w druku prawdziwą gratką okazały się zajęcia z druku 3D na Wydziale Mechanicznym oraz warsztaty Magia zabezpieczeń w banknotach i nie tylko przygotowane przez Centrum Papiernictwa i Poligrafii. Dla pasjonatów chemii i biologii bardzo inspirujące były warsztaty prowadzone na Wydziale BiNoŻ dotyczące jadalnych kolorów i „zatrudniania” mikroorganizmów w biotechnologii. Nie zabrakło także atrakcyjnych wykładów zaproponowanych przez Wydział OiZ. Ich uczestnicy dowiedzieli się, jakie niespodzianki kryje Facebook, a także poznali tajniki psychologii w zarządzaniu.

Podsumowując tegoroczny dzień otwarty, chcę podziękować wszystkim osobom, które wsparły jego organizację i bez których tak liczna grupa młodzieży nie przekonałaby się, jak atrakcyjną uczelnią jest Politechnika Łódzka.