Ekspert z Politechniki Łódzkiej wyróżniony za innowacyjny system dla transportu drogowego

07-07-2025

Logistyka drogowa to gałąź gospodarki szczególnie wrażliwa na wahania cen paliw, rygory środowiskowe oraz presję rynkową. W tym kontekście na znaczeniu zyskują innowacje, które łączą efektywność operacyjną z odpowiedzialnością klimatyczną. Za taki właśnie projekt dr Radosław Gajewski z Wydziału Organizacji i Zarządzania otrzymał Nagrodę Polskiego Towarzystwa Logistycznego za rok 2024.

Nagrodzone rozwiązanie, opracowane wspólnie z dr. hab. Adamem Sadowskim, profesorem Uniwersytetu Łódzkiego, dotyczy wdrożenia innowacyjnego systemu redukcji spalania paliwa w transporcie drogowym – TIR Smart. To narzędzie nie tylko odpowiada na konkretne potrzeby przedsiębiorstw transportowych, ale także realizuje założenia zrównoważonego rozwoju w logistyce. Połączenie wiedzy akademickiej z doświadczeniem rynkowym zaowocowało stworzeniem kompleksowego narzędzia wspierającego firmy w optymalizacji zużycia paliwa i ograniczaniu emisji.  

Mężczyzna w okularach, z krótkimi włosami i brodą, uśmiechnięty, ubrany w granatowy garnitur i jasnoniebieską koszulę. Tło jest rozmyte. Radosław Gajewski

foto: arch. prywatne

System został wdrożony w firmie Inglobi, jednak to właśnie ekspercka wiedza i potencjał badawczy twórców projektu zyskały uznanie kapituły konkursu jako przykład efektywnego transferu wiedzy do praktyki gospodarczej. Wyróżnienie stanowi zarazem potwierdzenie, że przyszłość transportu leży w interdyscyplinarnych rozwiązaniach, łączących naukę, technologię i realne potrzeby rynku.

Co ważne, nagrodzony projekt został również nominowany do prestiżowego konkursu European Award for Logistics Excellence, organizowanego przez Europejskie Towarzystwo Logistyczne.

Czym jest system TIR Smart?

Jest to kompleksowe, nowatorskie rozwiązanie zaprojektowane z myślą o firmach transportowych, które chcą obniżyć zużycie paliwa, obniżyć koszty eksploatacji i jednocześnie działać na rzecz ochrony środowiska.

System TIR Smart integruje nowoczesne technologie i praktyki eksploatacyjne. W jego skład wchodzi m.in.:

  • termowizyjna inspekcja układów jezdnych, pozwalająca wychwycić opory toczenia i drobne usterki, zanim wpłyną na zużycie paliwa,
  • zaawansowana analiza danych telematycznych, obejmująca ocenę stylu jazdy, czasu postoju, jazdy na biegu jałowym oraz dynamiki przyspieszania i hamowania,
  • weryfikacja skuteczności technologii poprawiających aerodynamikę i kontrolę ciśnienia w oponach, takich jak Optiflow, Supertech czy ContiPressureCheck,
  • optymalizacja pracy silników, szczególnie dla pojazdów kursujących po stałych trasach, co umożliwia precyzyjne dopasowanie silnika do warunków trasy.