Agenci zmian poszukiwani - inteligencja emocjonalna na rzecz Celów Zrównoważonego Rozwoju

27-07-2023

Ogłoszono wyniki konkursu wniosków złożonych w ramach AKCJI 2, Partnerstwa współpracy w sektorze Szkolnictwo wyższe. Projekt złożony przez Centrum Współpracy Międzynarodowej PŁ #edu4sdgs - Building a Comprehensive Educational Ecosystem for Sustainable Development Goals znalazł się w pierwszej dziesiątce wniosków, które uzyskały finansowanie. Odwołuje się on do dwóch zagadnień – inteligencji emocjonalnej i Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDGs) zdefiniowanych w Agendzie 2030.

projekt dofinansowanu z UE

Inteligencja emocjonalna

Inteligencja emocjonalna (inaczej nazywana ilorazem emocjonalnym lub EQ) to połączenie zdolności rozumienia emocji z umiejętnością zarządzania nimi, empatią i kompetencjami społecznymi. Wysoki poziom EQ sprawia, że jesteśmy bardziej zadowoleni z życia, potrafimy się kontrolować i czerpać radość z kontaktów z innymi ludźmi. Inteligencja emocjonalna warunkuje również ważne czynniki wpływające na odnoszenie sukcesów w życiu. Osoby z wysokim EQ osiągają lepsze wyniki w pracy oraz w życiu osobistym (radzenie sobie z emocjami w codziennych sytuacjach). Projekt #edu4sdgs opiera się na modelu opracowanym przez Six Seconds, globalną sieć działającą w zakresie inteligencji emocjonalnej. Wyróżnia się w nim trzy kroki - 1. Poznaj siebie, 2. Wybierz siebie, 3. Daj siebie. W każdym z nich zdefiniowano kompetencje odnoszące się do emocji. Projekt koncentruje się na kroku 3., do którego przypisane są dwie kompetencje – rozwijanie empatii i dążenie do szlachetnych celów. Pierwsza z nich oznacza zdolność rozpoznawania emocji innych osób i implikuje wyjście poza swój punkt widzenia, a druga - łączenie naszych codziennych wyborów z długoterminowym, nadrzędnym poczuciem celu. Wysokie wyniki EQ przekładają się nie tylko na sukcesy w życiu, ale także na większą aktywność na rzecz Celów Zrównoważonego Rozwoju. W Agendzie 2030 zawarto 17 Celów, które podzielić można na 5 obszarów - ludzie, planeta, dobrobyt, pokój, partnerstwo. Dla każdego Celu zdefiniowano konkretne zadania do osiągnięcia do 2030 roku (łącznie to 169 zadań), a do każdego z zadań - wskaźniki mierzące postępy ich realizacji.

Cele projektu

Projekt ma na celu zainspirowanie różnych grup docelowych do odgrywania aktywnej roli w swoich społecznościach i stania się agentami zmian w zakresie realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju. Działania przewidziane w projekcie #edu4sdgs odpowiadają na potrzeby zdefiniowane przez partnerów w ramach przeprowadzonej przez nich analizy potrzeb. Pierwsza z nich jest związana z ryzykiem nieosiągnięcia celów założonych w Agendzie 2030. W raporcie ONZ dotyczącym Celów Zrównoważonego Rozwoju podkreśla się, że od 2019 r. liczne kryzysy zatrzymały postęp w ich realizacji. W związku z tym istnieje potrzeba przyspieszenia działań, a znaczna odpowiedzialność spada w tym zakresie na uczelnie. Po drugie, sieć Six Seconds alarmuje, że z powodu pandemii i współistniejących kryzysów globalny poziom EQ spadł o 2% w ciągu zaledwie roku. Największe spadki obserwuje się w odniesieniu do tych kompetencji, które powiązane są z wrażliwością na cele zrównoważonego rozwoju. Z kolei OECD podkreśla rosnące zainteresowanie mikropoświadczeniami. Rozwijanie mechanizmów ich przyznawania ma kluczowe znaczenie z ekonomicznego punktu widzenia, a także może stanowić uzupełnienie tradycyjnych form uczenia się. Badania przeprowadzone przez PŁ wskazują, że większość pracowników i studentów deklaruje zainteresowanie szkoleniami z zakresu Celów Zrównoważonego Rozwoju oraz oczekuje, że uczelnie będę informować o realizowanych przez nie aktywnościach. Takie działanie, motywujące innych do naśladowania, będzie sprzyjać realizacji Agendy 2030. Projekt #edu4sdgs dąży do zwiększenia wkładu szkolnictwa wyższego w realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju przez podnoszenie odpowiedzialności społecznej i kształtowanie agentów zmian (agents of change) oraz wypracowanie innowacyjnego podejścia odpowiadającego na tę potrzebę. Projekt koncentruje się na kształceniu osób, które potrafią wykazać się zwiększoną empatią i chęcią dążenia do realizacji szlachetnych celów.

Działania w projekcie

Projekt jest skierowany do studentów, pracowników akademickich i administracyjnych, decydentów uczelni oraz osób uczących się przez całe życie spoza uczelni, które chcą podnieść umiejętności w zakresie SDGs i rozwinąć inteligencję emocjonalną, aby poszerzyć swoje doświadczenie zawodowe i sprostać wymaganiom rynku pracy. Międzysektorowe konsorcjum wspólnie stworzy internetową przestrzeń edukacyjną - SDGs University Knowledge Hub - ze ścieżkami edukacyjnymi prowadzącymi różne grupy użytkowników w kierunku rozwoju ich umiejętności i uzyskania cyfrowej odznaki oraz grę planszową wspierającą zrozumienie Celów Zrównoważonego Rozwoju przez rozwijanie inteligencji emocjonalnej. W ramach projektu odbędą się także szkolenia, szkoła letnia i webinaria. Konsorcjum wykorzysta w realizacji zaplanowanych działań mechanizm przyznawania mikropoświadczeń, zapewniając w ten sposób większą dostępność i elastyczność oferty edukacyjnej związanej z Celami Zrównoważonego Rozwoju.

Konsorcjum projektu

Prace konsorcjum koordynuje dyrektor CWM – dr inż. Dorota Piotrowska, prof. PŁ. Partnerami w projekcie są Universitat Autònoma de Barcelona (Hiszpania), Welfare and Development Association (Hiszpania), ACEEU (Niemcy), Riga Technical University (Łotwa), Team Coaching (Polska). Budżet projektu wynosi 400 000 euro. Jego realizacja rozpocznie się jesienią br.