Komercjalizacja wiedzy – w poszukiwaniu dobrych praktyk

12-01-2023

W poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie Jak skutecznie komercjalizować wyniki prac badawczych?, dziekan Wydziału Organizacji i Zarządzania prof. Agnieszka Zakrzewska-Bielawska wraz z prof. Magdaleną Grębosz-Krawczyk i dr inż. Iwoną Staniec odwiedziły czołowe amerykańskie uczelnie – Massachusetts Institute of Technology, Harvard University, Columbia University, University Princeton, Stanford University, University of California (Berkeley) oraz CALTECH (California Institute of Technology).

Badane uczelnie zajmują czołowe miejsca w rankingu „The World’s Most Innovative Universities” przygotowywanym przez Reutersa i od lat stanowią rdzeń ekosystemu innowacji w USA.

W kampusie Columbia University W kampusie Columbia University

foto: arch. autorki

Wizyty zrealizowane w MIT oraz na Universytecie Harvarda pozwoliły nie tylko zidentyfikować dobre praktyki w obszarze komercjalizacji, ale także zrozumieć znaczenie marki uczelni i kultury przedsiębiorczości w trakcie wdrażania nowoczesnych rozwiązań.

Z kolei wywiady przeprowadzone w Columbia Technology Venture oraz na Uniwersytecie Princeton pokazały znaczenie komunikacji bezpośredniej z naukowcami i tworzenia relacji z biznesem przez współpracę z osobami zarządzającymi istniejącymi start-upami.

Na uczelniach kalifornijskich podkreślano znaczenie rozwoju kultury przedsiębiorczości i wspierania młodych naukowców, a także zaangażowania władz wydziałów podczas transferu technologii.

W California Institute of Technology W California Institute of Technology

foto: arch. autorki

Podczas realizacji projektu badaczki z Politechniki Łódzkiej odbyły także wizytę studyjną w firmie Google w San Francisco, gdzie mogły zobaczyć jak wdrażane są najnowsze rozwiązania technologiczne i jak stworzyć przyjazne środowisko pracy twórczej.

Badania zrealizowane w sumie na 7 czołowych uczelniach amerykańskich są źródłem wiedzy i inspiracji o możliwościach, stymulatorach i barierach komercjalizacji wiedzy. Pokazały także, jak ważne jest, aby badania naukowe były zorientowane na praktyczne potrzeby społeczne.

Wyniki zaprezentowane zostały podczas panelu pt. „Dobre praktyki komercjalizacji wiedzy z uczelni do biznesu. Doświadczenia czołowych uczelni na świecie” zorganizowanego w ramach XV Europejskiego Forum Gospodarczego - Łódzkie 2022 oraz na seminarium, które odbyło się 19 grudnia na Wydziale Organizacji i Zarządzania.