educate4green

09-05-2023

Zielona przyszłość wymaga ludzi zielono-myślących i zielono-działających. Jak zwrócić ich uwagę na ochronę ziemi, oszczędzanie surowców naturalnych, zrównoważoną produkcję, ograniczenie konsumpcji? Ten problem interesuje także naszą uczelnię.

Politechnika Łódzka uczestniczy w projekcie „Współpraca partnerska dla innowacji i rozwoju zielonych umiejętności i wiedzy umożliwiających transformację i zmianę na rzecz zielonych miejsc pracy i przedsiębiorstw” (educate4green). Jest on realizowany w ramach programu ERSMUS+ przez konsorcjum, w którym poza naszą uczelnią są: jako koordynator Universitate Politehnica w Bukareszcie (Rumunia), centrum szkoleniowe z Rumunii Eurotraining Solution SRL oraz S.C. Inforelea z Włoch i bułgarski Uniwersytet „Angel Kanchev” w Ruse.

. .

Celem projektu jest przyspieszenie rozwoju zielonej wiedzy i umiejętności uczniów, nauczycieli oraz praktyków. Zakłada on projektowanie, wdrażanie i zwiększanie skali innowacyjnego modelu edukacyjnego opartego na transnarodowym, transdyscyplinarnym i przyszłościowym podejściu do biznesu i inżynierii z myślą o tworzeniu ekologicznych miejsc pracy i przedsiębiorstw oraz o zrównoważonym rozwoju. Projekt ma wesprzeć młodzież w odegraniu przez nią ważnej roli w zielonej odbudowie, która ma zostać wprowadzona w ich regionach.

Młodzi ludzie już od dłuższego czasu angażują się w ruchy klimatyczne, biorąc udział w dialogu dotyczącym przyszłości planety dotkniętej kryzysem wynikającym z nieodpowiedzialnej gospodarki wobec środowiska.

Projekt trwa 36 miesięcy i obejmuje trzy grupy zagadnień związane z działaniami na rzecz transformacji ekologicznej:

  1. Zmniejszenie obecnej luki w zielonych umiejętnościach przez zaprojektowanie innowacyjnego modelu edukacyjnego, który wspiera nauczanie i uczenie się w zakresie wiedzy i umiejętności wspierających budowanie coraz bardziej zrównoważonego społeczeństwa oraz zielonych miejsc pracy i przedsiębiorstw.
  2. Wzmocnienie potencjału transformacyjnego organizacji partnerskich w zakresie zazieleniania i gotowości cyfrowej przez angażowanie osób uczących się (studentów, nauczycieli i praktyków) we wzajemne uczenie się przyszłościowych programów nauczania w połączeniu z sesjami nauczania mieszanego.
  3. Dzielenie się wynikami innowacyjnego modelu edukacyjnego i promowanie zmiany transformacyjnej w kierunku transformacji ekologicznej i cyfrowej, angażującej uczniów i nauczycieli z różnych krajów w transdyscyplinarne i przyszłościowe podejście w dziedzinie biznesu i inżynierii, w celu rozwoju zielonych umiejętności i zrównoważonego wzrostu.

Liderem projektu w Politechnice Łódzkiej jest dr inż. Irena Barbara Jałmużna z Instytutu Marketingu i Zrównoważonego Rozwoju na Wydziale Organizacji i Zarządzania.