Audit w ujęciu procesowym

25-04-2023

Kolejna edycja Czwartku Jakości z TÜV NORD Polska, realizowana wspólnie z Zakładem Jakości i Transferu Technologii Wydziału OiZ PŁ, miała miejsce 20 kwietnia br. Uczestnicy seminarium, reprezentujący różne gałęzie przemysłu i usług, doskonalili warsztat audytorski. Zapoznani zostali z wytycznymi dotyczącymi przeprowadzania auditu w ujęciu procesowym. Zastanawiali się, jak skutecznie auditować podejście procesowe stosowane przez organizacje. Solidną dawką wiedzy merytorycznej oraz inspirującymi wskazówkami podzielił się Andrzej Żukowski, auditor z ponad 30 letnim doświadczeniem.

 

 

Zastosowanie „podejścia procesowego” jest wymogiem dla wszystkich norm systemów zarządzania ISO, zgodnie z dyrektywami ISO / IEC, część 1, załącznik SL. Wytycznych procesu audytowego dostarcza również standard ISO 19011:2018.

Uczestniczący w seminarium przekonali się, że audit systemu zarządzania dotyczy procesów i ich interakcji w odniesieniu do jednego lub wielu standardów systemu zarządzania. W tym celu wymagana jest znajomość normy ISO 9001:2015. Określa ona kompleksowe wymagania dla organizacji, istotne szczególnie dla opisania i zastosowania procesów niezbędnych dla systemu zarządzania jakością, uwzględniając jednocześnie cykl PDCA, aby propagować ideę ciągłego doskonalenia i wdrożenia myślenia opartego na ryzyku.

Słuchacze seminarium dowiedzieli się, jak ważnym i niezbędnym narzędziem dla auditorów jest analiza procesu, którą wcześniej powinni przeprowadzić. Analizy należy dokonać na dwóch poziomach. Pierwszy z nich, w skali makro, ma na celu zrozumienie istoty prowadzonej działalności, a także ogólne spojrzenie na występujące w niej procesy i powiązania między nimi. Drugi zaś, w skali mikro, obejmuje badanie pojedynczych procesów.

Uczestnicy Czwartku Jakości zostali zapoznani również z wytycznymi auditowania podejścia procesowego stosowanego w organizacjach wg IAF (International Accreditation Forum) oraz wg IRCA (International Register of Certificated Auditors). Wartością dodaną czwartkowego spotkania będzie na pewno zwiększenie skuteczności i efektywności procesu auditu w naszych organizacjach.

„Czwartek Jakości” jest wspólną inicjatywą Wydziału Organizacji i Zarządzania PŁ oraz TÜV NORD Polska. Spotkania w tym cyklu są miejscem dyskusji na ważne tematy, dotykające bieżących problemów społecznych i gospodarczych.