Dla zwiększenia szans na zatrudnienie świeżo upieczonych absolwentów

26-07-2023

Projekt OUT-DOOR to międzynarodowa inicjatywa 6 partnerów – Politechniki Łódzkiej (koordynatora projektu), Uniwersytetu w Vigo (Hiszpania), Uniwersytetu w Salento (Włochy), Uniwersytetu Technicznego w Kaunas (Litwa), Uniwersytetu Azorów (Portugalia), oraz firmy szkoleniowej FEMXA. Celem działań konsorcjum jest zwiększenie konkurencyjności organizacji, zatrudnialności i kwalifikacji zawodowych. Do rozwoju wiedzy, umiejętności i kompetencji osobistych, społecznych, kulturowych i zawodowych ludzie potrzebują dostępu do wysokiej jakości nauczania i uczenia się oferowanego na różne sposoby i w różnych warunkach.

OUT-DOOR to 3-letni projekt, na który dostaliśmy dofinansowanie w wysokości 400 tysięcy euro – mówi koordynatorka projektu dr inż. Anna Laska-Leśniewicz z Instytutu Mechatroniki i Systemów Informatycznych. - Naszą przygodę rozpoczynamy w grudniu 2023.

edukacja na łonie natury edukacja na łonie natury

foto: freepik

W ramach projektu zostanie opracowany program szkoleniowy oparty na metodologiach uczenia się na świeżym powietrzu („Outdoor learning”).

- W kontekście przygotowania studentów do wkraczania na rynek pracy to będzie interesująca i atrakcyjna forma pozyskiwania nowych umiejętność w nieszablonowy sposób. Skorzystają również nauczyciele akademiccy, którzy podczas szkoleń z partnerami-ekspertami będą mogli zapoznać się z teoretycznymi i praktycznymi aspektami modelu Outdoor Learning. Dzięki projektowi studenci zdobędą wiedzę na temat swoich mocnych stron/talentów, umiejętności miękkich, zbudują poczucie własnej wartości i wzmocnią szanse na zatrudnienie na współczesnym rynku pracy – wyjaśnia dr inż. Anna Laska-Leśniewicz.

Europejskie ramy kompetencji

Projekt będzie wykorzystywał europejskie ramy kompetencji LifeComp, GreenComp i DigComp opracowane przez Komisję Europejską oraz inne europejskie ramy uznawania umiejętności zdobytych podczas programu.

LifeComp opisuje kompetencje dotyczące cech osobistych (samoregulacja, elastyczność, dążenie do zadowolenia z życia), obszaru społecznego (empatia, komunikacja i współpraca) oraz strefy uczenia się (nastawienie na rozwój, krytyczne myślenie, zarządzanie uczeniem się). GreenComp składa się z kilkunastu kompetencji nawiązujących do zrównoważonego rozwoju. Z kolei DigComp dotyczy rozwoju kompetencji cyfrowych, które obejmują takie obszary, jak: informacja i dane, komunikacja i współpraca, tworzenie treści cyfrowych, bezpieczeństwo, rozwiązywanie problemów.

Dr inż. Anna Laska-Leśniewicz zaznacza - Stworzone w projekcie szkolenie MOOC-OUT-DOOR from University to Work będzie podzielone na 6 modułów i będzie realizowane w trybie mieszanym - za pośrednictwem platformy internetowej, jak i w formie warsztatów oraz treningu w terenie.