Betonowa perła

10-07-2019

Betonowy kajak… brzmi jak z filmu science fiction, ale jednak to nie pomysł scenarzystów filmowych, tylko efekt naszych działań w Studenckim Kole Naukowym Żuraw na Wydziale Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska.

 

 

Poświęciliśmy wiele godzin na wykonanie kajaka z materiału nietypowego dla tej niewielkiej łodzi turystycznej. „Czarną perłę”, bo tak nazwaliśmy kajak, zbudowaliśmy z myślą, by pojechać do holenderskiego Den Bosch i ścigać się na Dieze w Tramkade podczas BetonKanoRace 2019.

Wyścig zakończył się sukcesem, udało nam się zająć 2. miejsce w konkursie. Startowały ekipy z 15 różnych uczelni Holandii, Belgii, Niemiec i Polski.  

"Czarna perla" była zwodowana na stawie w kampusie PŁ "Czarna perla" była zwodowana na stawie w kampusie PŁ

foto: SKN Żuraw

Wiele osób nas pyta: Dlaczego to robicie? Co Wy z tego macie?

Jako osoby, które w przyszłości będą pełnić samodzielne funkcje techniczne w budownictwie traktujemy ten projekt jako naukę.

W procesie budowlanym pracują konstruktorzy, projektanci, technolodzy, my działamy w projekcie bardzo podobnie. Już od października, a więc na wiele miesięcy przed wyścigiem, osoby odpowiedzialne za formę projektują ją tak, aby kajak był stabilny oraz swoim kształtem pomógł nam odnieść sukces. Technolodzy opracowują mieszankę, która będzie lekka, aby kajak był jak najcieńszy i najlżejszy, ale przy tym bardzo wytrzymały. Przygotowania i proces wykonywania kajaka trwają około 7-8 miesięcy. Później pozostaje start w zawodach. Oprócz wkładu intelektualnego niezbędnego do stworzenia  i dopracowania „czarnej perły”, potrzebna jest też siła mięśni, ponieważ w Holandii na regatach musimy przepłynąć określony dystans i wygrać!

Patrząc z perspektywy czasu na poprzednie edycje naszego projektu, jesteśmy zadowoleni z tegorocznego osiągnięcia. Dopracowaliśmy stabilność kajaka, od której zależy prędkość z jaką popłyniemy. Nasz kajak, który miał 5,5 m długości ważył zaledwie 80 kg. Jest to duże osiągnięcie, ponieważ na zawodach były kajaki, które przy długości 4 m ważyły nawet 150 kg.

Jakie są nasze cele związane z przyszłymi edycjami zawodów? Chcemy poprawić stabilność kajaka i w tym celu jeszcze bardziej zmniejszyć jego wagę, zoptymalizować kształt i dodać wewnątrz specjalne stabilizujące elementy betonowe.